BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, April 3, 2010

Sharing ESQ 165 - Angkatan 34

Ini sharing aku dengan sesiapa yang ingin bertanya kepada aku… APA YANG KAKTINY DAPAT DI PROGRAM ESQ 165 TU????

Selama aku mengikuti pelbagai training, aku tidak pernah ‘TERKESAN” sebegini “DALAM” dengan pengisian yang disampaikan. Tetapi Training ESQ 165 membawa aku mencari diri, berfikir dan terus berfikir dan terus mengingati, mencari dan menghayati pengisian yang aku perolehi sepanjang 3 hari itu...

Aku boleh simpulkan training ini ibarat 2 dlm 1...
1) Ilmu Tauhid
2) Ilmu Pengurusan Sumber Manusia

Gabungan pencarian diri untuk makna hidup di DUNIA dan AKHIRAT...


PENGAJARAN 1: ILMU TAUHID.

165 itu sendiri menyedarkan aku tentang kewujudan Hati, Rukun Iman dan Rukun Islam adalah tatacara hidup yang SEBENARNYA harus diikuti. Sedari kecil aku hanya menghafal 6 Rukun Iman, 5 Rukun Islam... tetapi PENGHAYATAN sebenar tentang dimensi-dimensi di dalamnya ”KOSONG”... aku belajar kerana aku dilahirkan sebagai seorang MUSLIM yang WAJIB TAHU dan AMALKAN Rukun Iman dan Rukun Islam... tetapi PEMAHAMAN dan PENGHAYATAN – bagi ku ”ZERO”...

Terus terang ku nyatakan.. aku lakukan Rukun Islam kerana AKU WAJIB melakukannya.. selama kelmarin (sebelum mengikuti training ESQ), aku tidak rasa bahawa aku lakukan kerana KEREDHAANKU sebagai ciptaan ALLAH... bukan kerana RASA KASIHKU pada AGAMAKU.. bukan kerana rasa CINTAKU pada ALLAH tetapi aku lakukan kerana AKU TAKUT dengan HUKUMAN (yang aku belajar dan ketahui) yang akan aku terima jika tidak mengamalkannya... aku juga takut BALASAN yang akan ALLAH berikan jika tidak melakukannya... tidak ada rasa KECINTAAN yang HAKIKI kepada PENCIPTA YANG AGUNG... YA ALLAH... AMPUNI AKU!!!!!.....

Sebelum ini, dalam doaku di setiap solatku, AKU MOHON KEPADA ALLAH AGAR BERIKAN KEBAHAGIAAN, KETENANGAN, KEJAYAAN, KEBERKATAN, KEKAYAAN, KECEMERLANGAN HIDUP DI DUNIA DAN AKHIRAT KEPADAKU, KEPADA KEDUA IBU BAPAKU, KEPADA SUAMI DAN ANAK-ANAKKU JUGA KEPADA ADIK-BERADIK, SAHABAT, SAUDARA MARAKU JUGA MEREKA-MEREKA YANG PERNAH MEMBERI KEBAIKAN KEPADAKU.....

Apa sebenarnya yang AKU MOHON?... AKU HANYA MOHON SESUATU UNTUK KEPENTINGAN DIRI AKU SAHAJA serta kepentingan mereka-mereka yang ada KEPENTINGAN dengan DIRIKU!!!!!.... "ASTAQFIRULLAH HAL ’AZIIM”....
SELFISH NYA AKU!!!... betapa aku SOMBONG dan BONGKAK dengan meminta-minta dan terus meminta... tetapi tidak mengakui dan menyedari bahawa Yang Maha Pengasih dan Penyayang itu sentiasa mendengar doaku... SUBHANALLAH...

MALU.. Sungguh aku MALU... mengikuti training tersebut menyedarkan aku bahawa LANGKAHKU, SOLATKU, SUJUDKU, DOAKU.. AKU HANYA INGIN PENGAMPUNAN DARI ALLAH... dirahmati dan diberkati utk aku kembali kepada-Nya dengan tenang dan diterima .... segala yang aku mohon utk di dunia tak mampu ku bawa mengadap-Nya kelak.... YA ALLAH... AMPUNI AKU YA ALLAH...


PENGAJARAN 2: Ilmu Pengurusan Sumber Manusia

Dalam training ini juga aku menyedari sesuatu, selepas pengajaran 1 aku perolehi dan hayati, aku alihkan ia utk kehidupanku... Berkatalah Abdullah Bin Amru: Bekerjalah untuk duniamu seolah-olah kamu hidup untuk selamanya, beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari"..

Meskipun aku sedar dan insaf dengan dosa-dosaku, namun tidaklah aku perlu mengubah terus cara hidup aku... tidak sampai aku harus berhenti kerja, duduk rumah, atau pergi masjid tiap pagi petang dan malam utk beribadat....

Hari ini dan ketika ini, Allah menjadikan aku seorang insan, anak, isteri, menantu, ibu, kakak, adik, ipar, saudara, sahabat, teman, rakan, dan pada masa yang sama sebagai pekerja dan pelajar.. ini adalah amanah Allah kepadaku yang harus aku bawa dan bertanggungjawab ke atasnya di dunia ini...

Di sini, pengajaran kedua meresap ke dalam hati dan jiwaku... aku adalah makhluk Allah yang di anugerahkan akal, emosi dan hati... selain tubuh badan dan pancaindera yang cukup sempurna.. ALHAMDULILLAH... Allah memberikan amanah-manah itu utk aku pikul... dan setiap kejadian yang Allah jadikan kepadaku bersebab dan bermanfaat...

Dengan 7 Nilai Utama: JUJUR, TANGGUNGJAWAB, WAWASAN, DISPLIN, KERJASAMA, ADIL, dan PRIHATIN - menyeluruh sikap sebagai warga kerja dan bagi peningkatan prestasi yang berterusan.... ALLAHU AKHBAR...

Kaizen yg diamalkan di Jepun!!!!... Continuous Improvement (Penambahbaikan Berterusan)... salah satu modul yg disampaikan dlm training ini... AKU SETUJU SGT… sememangnya kita perlu sentiasa menambahbaikkan hidup kita... seumpamanya, SOLAT... takkan kita solat seminggu jer, then kita STOP... kita buat setiap hari... dan BERTERUSAN.... dengan azam utk sentiasa menambahbaikkan amalan kita... AMAL MAARUF, NAHI MUNGKAR... sama jugak macam kerja... itukan amanah kita... setiap hari kita lakukan.. dan dengan azam untuk PENINGKATAN PRESTASI... lakukan yang terbaik utk organisasi dan tidak melanggar peraturan dan undang-undang yg ditetapkan...
(MAAF... itu hanya pandangan aku dan apa yang aku dapat daripada pemahaman aku sendiri.. bagi org lain.. aku tak tahu... siapa nak sokong atau bangkang.. terserah!)

Sebagai pekerja... dulu, tujuan aku bekerja adalah untuk mendapat GAJI, KEDUDUKAN yang selesa serta manfaat-manfaat yang boleh aku dapat daripada Organisasi...
Namun, setelah mengikuti training ini.... seperti yang aku katakan kepada Penolong Pengurus Sumber Manusia di pejabat aku...
“I don't mind if Company declare NO BONUS this year"… and if the company tell us that for this 3 months, Company cannot offer a salary to staff and whoever wants to resign, please do so, THEN MY ANSWER WILL BE - NO”!!.. I won’t resign… But LET'S WORK TOGETHER to find a solution HOW to ensure that ONLY ONE MONTH WE DO NOT GET PAY.. but the entire month we will make sure that things back to normal… everybody will earn the salary and will get the benefits as before!!...” – itu yang aku rasa..

Aku sekarang berfikir lebih kepada “WHAT CAN I GIVE TO THE COMPANY” rather than thinking of “WHAT COMPANY CAN OFFER ME”!!!..

Itu yang aku rasa hari ini, saat ini dan ketika ini… oleh kerana RASA itu maka kini aku dalam proses pencarian... mencari apakah yang mampu aku SUMBANGKAN kepada Organisasi, kepada keluarga, kepada AGAMA, BANGSA DAN NEGARA????.....

Aku masih tidak menemui jawapan itu…Jawapan tentang APA YANG BOLEH AKU SUMBANGKAN kepada semuanya?... ketika ini aku ”KOSONG”.. benar-benar ”AKU ZERO MIND”... dan aku masih dalam proses menenangkan dan meneutralkan diri untuk mengatur semula langkah dan perjalananku yang kacau bilau, berterabur dan bercelaru hala tujuannya.....


Bagi aku.. dalam proses membentuk jatidiri... perlu (pandangan aku sahaja... utk aku menginsafi dan memperbaiki kelemahan diri..):-

Pertamanya adalah dengan mengetahui dan memahami ISI AL-QURAN... bukan sekadar membaca, khatam, menghafal surah2 tertentu utk amalan solat dan SUDAH!!!...
dengan memahami maksud dan isi cerita Al-Quran, maka… akan sampai ke peringkat kedua...

Keduanya adalah perlu wujud rasa KECINTAAN kepada Nabi Muhammad S.A.W…. selama ini aku meyakini bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.. dan SETAKAT ITU SAHAJA... Tidak benar-benar “mengenalinya”, “mengasihinya” dan “menyintainya” sebagaimana “BELIAU” benar-benar menyintai AKU UMATNYA... di penghujung nyawanya... bukan isterinya, ibunya, bapanya, anak2nya atau sesiapa yg disekelilingya yg disebut... tapi AKU... (UMATTI... UMATTI... UMATTI...).. aku yang disebut... UMATNYA yang masih belum WUJUD di dunia ciptaan Ya RABB ini... “ASTAQFIRULLAHAL ‘AZIIMMM”... Beliau menangis untukku... beliau berdoa untukku.. tapi berapa banyak kasih yang aku curahkan kepada beliau?... YA RASUL!!!!.... AL-FATIHAH utk junjungan mulia - MUHAMMAD S.A.W...
Apabila rasa kecintaan pada Rasul itu sampai, maka lbarulah dapat mencapai tahap yang sepatutnya..

Ketiga.. tahap mengenali dan mengakui KEWUJUDAN ALLAH YANG ESA... menginsafi dan memahami AS-MAUL HUSNA... (aku dh rasa nk pengsan kat sini..)...
TAKUT, GERUN, GENTAR, MENGGELETAR... rasa-rasa itu terjadi apabila benar-benar tahu hakikat kebenaran...

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Ar-Rahman)

Aku malu pada Allah.. Dia ciptakan aku dari setitis air yang ”hina”.. tapi aku bongkak dan berlagak di dunia dengan mengakui kehebatan diri dan mempamerkan kelebihan diri.. sedangkan ianya semua milik Allah... bukan langsung milikku... PERASAN... EGO... malah.. BODOH SOMBONG dengan anugerah yang Allah kurniakan...

Mengaku khatam Al-Quran tapi tak tahu makna.... mengaku kenal Rasul Allah - Muhammad tapi tak menyintainya sepenuh jiwa... mengaku Allah penguasa langit dan bumi tapi tak pernah takut dan gentar akan kewujudan-Nya...
Mengaku kalimah ”ASYHADUALLAILAHAILLAH... WAASYHADUANNAMUHAMMAD RASULLULLAH”... tapi sekadar membaca umpama burung kakak tua mengucapkan ”SELAMAT PAGI”... tiada penghayatan... tiada pengisian.... MAKA... SIAPA YANG LEBIH BONGKAK DARI AKU HAMBA-NYA YANG HINA INI??????????...... ASTAQFIRULLAH HAL AZIIIMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....
(BETAPA AKU HAMBA-NYA YANG RUGI KERANA TAK SEDAR DIRI!!!...)

- dan apabila mengenali kesemua itu, maka baru aku akan merasai "TUJUAN HIDUP"... "APA YANG AKU MAHU... DI DUNIA DAN DI AKHIRAT"!!!!!

Bagi teman, rakan dan taulan.. saudaraku sekalian... aku war-warkan di sini... PERGILAH Training ESQ itu... cubalah kembali merenung diri... mencari ilmu untuk keseimbangan duniawi dan ukhrawi...

Jika kalian hadirinya... permintaanku agar...

Pergi dengan redha dan ikhlas utk mencari apa yang boleh kalian perolehi di situ... terangkan minda, tenangkan emosi dan buka mata hati...

Satukan IQ, EQ dan SQ anda... pergi dengan nawaitu untuk MENUNTUT ILMU... ia bukan satu ilmu yg baru.. tapi pemantapan ilmu ygsedia ada..

JANGAN JADI SEPERTI GELAS YANG PENUH – nanti tertumpah segala ilmu yg dicurahkan dan tidak mendapat apa-apa pengisian daripadaNYA...

JANGAN JUGA JADI SEPERTI GELAS YANG BOCOR - nanti tidak memahami apa yang tersirat dan tersurat.. dan tidak mendapat manfaat daripadanya

JADILAH SEPERTI GELAS SEPARUH PENUH... ambil yang baiknya.. tapis yang buruknya... terimanya dengan tawaduk dan sebagai pencarian kepada ilmu yang kian pudar...

"Tidakkah mereka berjalan di muka bumi supaya mereka mempunyai hati yang dapat memikirkan atau telinga yang dapat digunakan untuk mendengar?. Kerana sebenarnya bukan mata yang buta tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada".. (surah Al-Hajj 22:46)
ALLAHU AKHBAR!!!

SALAM SEMUT... SALAM ESQ 165...
Wallahu Alam... Wassalam...
Posted by KAKTINY at 6/18/2009 07:00:00 PM

0 comments: