BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, October 30, 2010

Darjat Makrifat Seseorang Kepada Allah

Untuk perkongsian kali ini, alhamdulillah diri ku ingin perkongsikan tentang "darjat Makrifat Seseorang Kepada Allah". Dalam kehudupan kita di akhir zaman ini, kadang-kadang ramai diantara kita yang terleka dengan kehidupan dunia yang cuma sementara, kadang-kadang manusia itu sendiri tidak yakin dengan ketentuan Allah terhadap takdir kita. Jadi marilah kita memahami hati kita.

Wahai teman-temanku, hati itu memiliki beberapa pintu.Jika pintu itu kau biarkan, maka dengan bebes iblis itu keluar masuk. Bila iblis sudah keluar masuk dengan bebasnya, maka dirimu akan diumbang-ambingkan dan dijadikan hambanya. Seringkali hati was-was dan suatu ketika engkau merasa ragu atas keimananmu kepada Allah. Hati yang was-was dan ragu-ragu itu tak lain kerana godaan syaitan. Hanya kita saja tiada menyedarinya. Oleh sebab itu ilmu tasawuf itu memang penting bagi kesempurnaan akidah kita.

Apabila hati telah was-was dan keragu-raguan terhadap Allah, baik tentang takdirnya mahupun tentang segala yang dikehendaki di alam maya ini, maka sesungguhnya hati telah ternoda. Sulit saranya boleh berhubung dengan Allah. Sebab yang boleh berhubung dengan Allah secara dekat ialah orang-orang yang hatinya suci, bersih dari noda dan terus-menerus ada usaha untuk mendekatkan dirinya kepada Allah. Dan orang-orang ahli tasawuf, sangat gemar mendekatkan dirinya kepada Allah, tetapi berhati-hati sekali mendekatkan diri kepada dunia. Maksudku, mereka itu lebih cenderung mendekatkan diri kepada Allah dan menjauhkan dirinya dari dunia.

Hati itu adalah tempat segala sesuatu yang baik, yang datangnya dari Allah, ini menurut fitrahnya. Namun akhirnya boleh menjadi sarang kemaksiatan apabila pemiliknya enggan memelihara dan membiarkan dijadikan oleh syaitan sebagai sarangnya. Ketahuilah bahawa hati yang suci dan terbebas dari yang bersangkutan akan mudah berhubung dengan Allah. Hati yang demikian mudah menerima ilham berupa kebenaran yang disampaikan malaikat dengan yang berasal dari Allah. Hati yang bersih sama sekali dari noda, maka pemiliknya telah menduduki darjat makrifat tinggi. Tentu saja hati yang demikian itu akan mampu memandang keghaiban-keghaiban yang ada di langit yang tak akan mampu dipandang oleh kedua bola mata. Rasulullah SAW bersabda yang ertinya demikian: seandainya syaitan-syaitan mundar-mandir di sekitar hati anak cucu Adam, maka akan dapatlah mereka melihat keghaiban langit.

Sebagai contoh, Nabi Muhammad adalah manusia yang menpunyai kesucian hati dan memang hatinya telah disucikan Allah, sehingga mampu melihat keghaiban-keghaiban yang jarang dialami oleh manusia biasa. Suatu ketika ada seseorang bertanya kepada Rasulullah.

“Wahai Rasulullah dimanakah Allah berada, di langit ataukah di bumi?”.”Dalam hati para hamba-Nya yang mukmin”, jawab Rasulullah.

Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Thabrani dari Ibnu Mas’ud bahawasanya Rasulullah bersabda: “Sebahagian orang dianugrahi cahaya menggunung besarnya, sebahagian lebih kecil lagi, sehingga terakhir sekali ada orang yang mendapat cahaya yang mengilas di pangkal kakinya, kadangkala terang dan kadangkala padam. Bila terang pangkal kakinya ia pun melangkah maju, dan bila padam berhentilah ia. Sedangkan cara berjalan melalui Shiratal mustaqim adalah sekelip mata, ada yang berlalu bagaikan kilat, ada yang bagaikan awan bergerak, ada yang bagaikan bintang berpindah dan ada yang bagaikan kuda pacuan di tengah medan. Orang yang hanya mendapat cahaya di pangkal kaki, kadang-kadang merangkak, kadang-kadang dengan tangan kakinya, berpegang dengan satu tangan dan maju dengan tangan lain, sementara kedua sisi badannya dilambai api neraka, begitulah ia berjalan terus sampai selamat ke seberang”.

Demikian hadis Rasulullah, yang mengumpamakan cahaya itu. Maksud dari hadis tersebut di atas ialah barangsiapa ketika di dunia hatinya diterangi dengan keimanan secara sempurna, maka kelak di akhirat akan tak menemui kesulitan. Akan tetapi jika hati itu hanya sedikit keimanannya namum penuh dengan kemaksiatan, maka kelak di akhirat menemui kesulitan. Cahaya yang dimaksudkan dalam hadis di atas ialah cahaya iman ketika berada dalam dunia.

Baiklah teman-temanku, dalam perbincangan ini kita akan menguraikan beberapa tingkatan darjat makrifat seseorang kepada Allah. Sebenarnya jika digolongkan terdapat tiga tingkatan besar iaitu:

-orang yang memiliki cahaya mata hati.

-orang yang mempunyai penglihatan hati secara jelas.

-orang yang memiliki kebenaran mata hati.

insyaAllah akan bersambg...=)

0 comments: