BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 30, 2010

Muslimah Sholihah




Read more...

APA YANG ANDA MILIKI LEBIH BAHAGIA DARIPADA JUTAAN WANITA LAINNYA

"maka kesabaran yang baik itulah kesabaranku" (Q.S.Yusuf:18)

Renungkanlah apa yang terjadi di alam semesta ini.
Bukankah di atas katil-katil putih di rumah sakit terbaring beribu-ribu orang yang menderita sakit bertahun-tahun? Ada pula yang ditimpa kecelakaan sehingga membuatnya cacat seumur hidup.

Bukankah di bilik jeriji-jeriji sel penjara terdapat beribu-ribu orang yang dikekang kebahagiaannya dan dirampas kesenangannya?

Bukankah di rumah sakit jiwa terdapat ramai orang yang kehilangan akal dan kesedaran sehingga berubah menjadi orang-orang gila?

Bukankah di sana banyak orang fakir yang tinggal di pondok derita dan merasa kesulitan menemukan makanan walau hanya sepotong roti?

Bukankah di sana ada wanita yang ditimpa musibah, di mana seluruh anak-anaknya meninggal ketika dalam suatu kecelakaan?
ANDA BAGAIMANA???

Bukankah disana ada wanita yang hilang penglihatannya, pendengarannya, atau tangan dan kakinya yang dipotong, atau orang-orang yang hilang akalnya, atau yang menderita penyakit kronik, seperti kanser dan penyakit berat lainnya.

Sedang engkau di sini selamat, terlindung dalam keadaan baik, tenteram, aman dan damai. Oleh kerana itu, bersyukurlah kepada Allah atas segala nikmatNya.

Janganlah menghabiskan waktumu dalam hal yang tidak diredhai Allah seperti duduk berlama-lama di depan televisyen, menonton berbagai-bagai siaran yang menyiarkan acara-acara murahan, palsu, tidak berharga, khayalan, yang membuatkan hati penuh penyakit dan kesedihan; membuat jasad kita tidak melakukan pekerjaan wajib kita.

SESUNGGUHNYA BERSAMA KESULITAN ADA KEMUDAHAN

ALLAH YANG MAHA PENGASIH PASTI MEMBERIKAN KEMUDAHAN


JANGAN BERSEDIH
jadilah wanita yang paling bahagia
Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni


Read more...

Sunday, July 11, 2010

Bersihkan Hatimu....

Teman-temanku, sesungguhnya kunci kejayaan seseorang terletak pada hatinya. Apabila hatinya baik, baiklah seluruhnya. sebaliknya, apabila hatinya jahat, jahatlah seluruhnya. Hati adalah penentu kualiti diri seseorang. Oleh kerana itu, bagi memperbaiki manusia secara keseluruhan terletak pada keberkesanan kebaikan hatinya. Pembinaan dan pendidikan diri manusia tidak bererti apabila tidak diikuti dengan pembinaan hati. Keberkesanan pembinaan kualiti diri manusia begitu bergantung pada kejayaan pembinaan hati. Alangkah bahayanya apabila kita menghadapi orang yang gagah dan kuat, tetapi hatinya jahat. Bagaimanakah pula terjadi apabila ada beberapa orang yang menguasai teknologi bagi mengahancurkan bumi, sementara hatinya tidak kenal rasa kasih sayang.

Segala pekerjaan yang kita lakukan dinilai daripada amalan hati kita. Itulah kaitan pekerjaan dengan amalan hati kita. Apabila niat kita ikhlas hanya kerana Allah semata-mata, amalan kita adalah tinggi nilainya. Apabila niat kita terpesong, bukan kerana ingin mendapat keredaan Allah, tetapi untuk mendapat pujian ataupun bagi menyaingi orang lain, amalan kita tidak bernilai dan tidak bererti lagi. Ketahuilah, niat itu terletak pada hati. Hati yang bersih menghasilkan niat yang ikhlas. Daripada niat yang ikhlas muncul kekuatan yang begitu besar. Kekuatan yang syaitan pun tidak sanggup mempengaruhinya. Kekuatan orang yang ikhlas ini yang perlu kita capai wahai teman-temanku. Oleh itu, berusahalah kita membersihkan hati.

Bukhari dan Muslim menceritakan Nabi Muhammad swt berkata, "Sesunggunnya dalam jasad ada seketul daging. Sekiranya ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, sebaliknya sekiranya ia buruk, buruklah seluruh jasadnya. Ketahuilah daging itu adalah hati."

Terdapat juga di dalam hadis yang menyatakan, "Semua manusia akan celaka, kecuali orang yang berilmu; semua orang yang berilmu akan celaka, kecuali orang yang beramal; semua orang yang beramal akan celaka, kecuali orang yang ikhlas."

Teman-temanku, hati adalah tempat tersimpannya iman. Apabila hati kita bersih, pasti iman dapat kekal di dalamnya. Keimanan tidak bertahan lama dan tidak hadir pada hati yang kotor. Keimanan hanya kekal pada hati yang bersih. Bersihkanlah hati kita selalu. Inilah modal awal demi membuktikan yang kita orang Muslim.

Renungan
Bagaimanakah cara mendapatkan hati yang bersih dan tetap hidup?
-Selalu berzikir kepada Allah. Dengan berzikir hati terus-menerus mendapat kekuatan sehingga hati menjadi sentiasa jernih. Hati yang sentiasa berzikir dipelihara kejernihannya sehingga suara hati iaitu suara fitrah menguasai perasaan dan emosi kita.
-Hendaklah hati ini sentiasa kita gunakan bagi merenung dan mengkaji ayat ataupun tanda-tanda kekuasaan Allah dalam setiap perkara. Biarkanlah hati ini menterjemah hikmah daripada segala sesuatu di sekeliling kita. Dengan hikmah yang kita dapat, hati kita sentiasa hidup dan bebas daripada segala penyakit.
-Berusaha memaksa diri bagi terus beribadat dengan ibadat yang terbaik kerana ibadat yang khusyuk menghasilkan kekuatan yang begitu besar demi keteguhan dan kebersihan hati.

Allah menjelaskan di dalam Al-Quran surah al-Ahzab ayat 41 yang bermaksud, "Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, dengan zikir yang sebanyak-banyaknya."

_bingkisan ini khas buat semua sahabat2ku yg amat berharga & penting dlm hidupku kini dan selamanya... kalian adalah anugerah daripada Allah yg amat berharga & tak ternilai buat diriku ini
yakinlah! Allah sentiasa bersama kalian! Allah sentiasa melindungi kalian! ..... Allah sekali-kali tidak akan mensia-siakan hamba-hambaNya yang mencintai dan menyayangiNya.. Semoga kmu memperoleh kebahagian bukan sahaja di dunia, tapi di Akhirat (kehidupan kekal kmu), InsyaAllah kebahagian hidup dalam Syurga Allah SWT.. yang tak terhitung dan tak terjangkau dalam fikiran kita yang hanya hambaNya.. bagaimana nikmat & kebahagian hidup di sana kelak... semoga kmu sentiada diredhai dgn sifat KetinggianNya.... yang ada dalam diri kmu...


Read more...

Bersyukurlah Teman-temanku, yang mana kita ini adalah Muslim


Bismillahirrahmanirrahim....

_Peringtan buat diriku dan teman-teman sekalian..

Betapa agung Allah yang maha penyayang menjadikan kita sebahagian daripada limpahan kasih sayangnya. Kita telah dilahirkan menjadi seorang Islam walaupun tanpa diminta. Ini adalah bukti kasih sayang Allah kepada kita yang mana "hanya hamba"Nya. Apa yang bakal terjadi apabila saat kita dilahirkan, Allah menetapkan kita bukan seorang Islam? Betapa berat perjuangan saudara-saudara kita yang bukan Islam bagi bertauhid dan beribadat kepada Allah S.W.T.

Salam sejahtera dan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. Melalui dakwahnya, umat manusia di dunia mengenal kebenaran. Melalui dakwahnya, kita dapat memahami hakikat kehidupan ini. Semoga Allah memberikan kemudahan dan kemampuan kepada kita supaya dapat kita mencontohi sunnah rasul yang mulia iaitu Nabi Muhammad S.A.W.

Tiada sikap yang begitu baik yang dapat kita lakukan selain bersyukur kepada Allah atas limpahan kurnianya dalam kehidupan ini. Kita sebaik-baiknya bersyukur atas beberapa perkara asas. Pertama, bersyukur kerana Allah mencipta kita sebagai manusia. Makhluk yang begitu sempurna. Sebagai manusia kita memiliki berbagai-bagai kelebihan dan keutamaan apabila dibandingkan dengan makhluk lain. manusia adalah makhluk yang begitu mulia yang diberikan kesenangan lebih daripada makhluk lain. Dalam hal ini kita sebaik-baiknya bersyukur atas berbagai-bagai kelebihan yang kita miliki. Bagaimanakah cara mensyukurinya? Itulah masalah yang perlu kita fahami dengan lebih mendalam.

Renungan..
Ingatlah! Kita lahir ke dunia ini selepas melalui perjuangan yang begitu mencabar. Kita lahir selepas bersaing dengan ratusan juta sperma yang memburu sel telur dan yang berjaya menemui sel telur hanya satu iaitu kita! Jadi, kita pernah berjuang dengan kuat tanpa kita sedari. Ini adalah kejayaan awal kita.

Kedua, kita patut bersyukur atas pemberian anugerah terbesar dalam hidup ini iaitu nikmat iman dan Islam. Faktanya, tidak semua manusia lahir sebagai umat Islam. Tidak semua manusia beriman. Ini bererti keimanan dan keislaman adalah anugerah yang sebaik-baiknya kita syukuri. Keislaman dam keimanan menjadi modal demi mencapai kehidupan yang lebih baik di dunia dan akhirat. Apabila kita mensia-siakan anugerah ini, kita mengalami kerugian yang begitu besar. Bagaimanakah cara bagi mensyukurinya? Ini juga perlu kita fahami dengan lebih lanjut teman-temanku.



Renungan..
Ingatlah, keimanan dan keislaman adalah nikmat yang begitu mahal, melebihi semua benda yang bernilai di dunia ini. Begiru ramai orang yang sibuk mencari dan mempertahankan harta dan jawatan kerana menganggap kedua-dua perkara itu begitu berharga. Bagi seseorang yang memahami betapa mahalnya keimanan dan keislaman, keperluan kepada harta dan jawatan tidak melalaikan dirinya daripada keteguhan iman dan Islam. Apabila kita perlu memilih antara keduanya, tentu kita memilih keimanan dan keislaman. Tidak mungkin keimanan dan keislaman ditukar dengan harta dan jawatan.


Read more...

Friday, July 9, 2010

Ujian hidup...

Dalam kita melangkah..

terkadang kita diuji..

dengan ujian yang terasa berat..

hingga kita terduduk dan menangis.

Tapi ketahuilah dan renungkanlah kembali ke dalam diri..

kerana mungkin air mata tika itu hadir..

kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman..

yang kian terkoyak..

lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan..


Semoga kita tabah dan ditetapkan iman.


Read more...

Cepat atau lambat doamu di makbulkan

Bila Allah cepat makbulkan doamu,
maka Dia menyayangimu..

Bila Dia lambat makbulkan doamu,
maka Dia ingin mengujimu..

Bila Dia tidak makbulkan doamu,
maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu..

Oleh itu, sentiasalah kita bersangka baik pada Allah dalam apa jua keadaan..

Kerana kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaanNya....


Read more...

Monday, July 5, 2010

Sentuhan Kalbu Halaqah

Dewasa ini, dunia semakin maju dengan dilengkapi teknologi moden yang serba canggih.

Namun, adakah akhlak manusia yang mendiami dunia yang dipinjamkan Allah ini setinggi dan selari dengan kemodenan yang dikecapi?
Kelekaan mengejar kemewahan duniawi telah menyebabkan manusia kadang-kadang lalai untuk mengimbangi antara ilmu dunia dan akhirat maka timbullah pelbagai masalah sosial.

Sebagai sebuah stesen televisyen yang prihatin terhadap penularan wabak sosial yang tidak bersempadan itu, TV9 akan tampil dengan sebuah program wawancara yang berkonsepkan keislaman iaitu Halaqah musim baru yang bertemakan Sentuhan Qalbu.
Rancangan yang mendidik jiwa rohani itu akan merungkai segala persoalan yang menyentuh tentang kehidupan manusia sebagai khalifah di muka bumi Allah ini.

Ketua Pengurusan Penjenamaan Kumpulan TV9, Rozaina Zainul Abidin berkata, Halaqah pada musim kali ini menampilkan kelainan apabila bekerjasama dengan ESQ Leadership Centre untuk mengetengahkan beberapa topik menarik.
“Apa yang pasti, topik yang diwawancara bersama ahli panel tentunya memberi kesan yang mendalam kepada penonton.
“Kali ini, hos, ahli panel dan penonton tidak kira di studio atau di rumah akan lalui satu perjalanan kerohanian yang impaknya cukup kuat sehingga mampu menitiskan air mata,” katanya yang ditemui pada rakaman rancangan itu di Glenmarie, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

Ditambah dengan bantuan kesan audio dan visual di samping penceritaan yang menarik, Halaqah: Sentuhan Qalbu mampu menusuk kalbu seterusnya meruntun naluri keegoan manusia untuk mendekati penciptanya, Allah SWT.

Halaqah: Sentuhan Qalbu yang dihoskan oleh penerbitnya sendiri, Ahmad Noor Sulaiman akan disiarkan sebanyak 13 episod bermula 15 Jun ini pada pukul 10 malam setiap Selasa.

Sementara itu, Ahmad Noor memberitahu, topik-topik yang akan dibentangkan akan menyentuh tentang kecerdasan intelektual, kecerdasan emosi dan pencerahan kerohanian supaya bersyukur dengan pemberian Allah SWT.
“Diharap, dengan topik-topik yang akan dikupas bersama barisan ahli panel yang cukup berpengalaman ini, ia mampu merubah kehidupan seseorang kepada nilai-nilai yang lebih positif,” ujar beliau.

Sehubungan itu, pihak penerbitan Halaqah: Sentuhan Qalbu mengundang orang ramai untuk menjadi tetamu di studio sekali gus melibatkan diri dalam sesi soal jawab bersama ahli panel seperti Datuk Nooh Gadot, Tan Sri Dr. Harussani, Ustaz Badli Shah Alaudin, Dr. Rubiah K. Hamzah, Dr. Amnah Bohari dan ramai lagi.

Sesi rakaman yang bermula 24 Mei lalu akan berakhir pada 14 Jun ini bertempat di Studio 1 ntv7, Glenmarie, Shah Alam.
Tambah Ahmad Noor, sesi rakaman untuk episod akhir musim ini akan mengundang pengasas ESQ Leadership Centre, Ary Ginanjar Agustian sebagai ahli panel untuk mengupas topik berjudul ‘Ketika Pulang’.


Read more...